Hur tar jag hand om mig hälsa själv? Det finns många saker jag skulle vilja säga till mig själv om detta ämne 5, 10, 15 år sedan, men också för mig själv för ett år sedan. Jag skulle aldrig ge upp mitt liv, för det var henne (hennes utstrålning, men framför allt hennes skuggor) som gjorde mig till den jag är idag, och jag mår verkligen bra med mig själv, men ibland skulle det vara trevligt att lära av andras misstag. 😉 Det är därför jag vill dela med dig idag mina metoder för klok självvård. Jag varnar hälsa er genast, dessa metoder kan skilja sig något från vad du läser i texterna under detta namn.

1. Ta hand hälsa om Vet dina behov

I många böcker, texter och läroböcker har du förmodligen stött på uttalandet att först och främst måste du ta hand om dig själv och dina behov. Applicera en syremask till dig själv innan du sätter på barnet. De är särskilt inriktade på kvinnor som socialt sätter andras behov först. Jag läste också dessa texter, nickade (för det här är verkligen viktigt) och gick sedan till dem på dagordningen. Detta hälsa var helt enkelt för att jag inte förstod vad mina behov var. Ta hand hälsa om Vet dina behov

Jag förstod hälsa inte, för det finns inga universella rekommendationer här. Ett försök att generalisera leder oftast till plattityder som” ta ett bad “,” läs en bok” etc. Du kan inte sätta dina behov först om du inte vet vad dessa behov är. Hur hittar jag ut? Jag deltog nyligen i en utmärkt föreläsning av Professor Kelly Wilson, en av grundarna till psykoterapi approach ACT (acceptance and commitment therapy). Han föreslår att du skämtsamt behandlar dig som … ett djur som du måste ta hand om.

Om du har ett husdjur från någon, vad skulle du göra först? Hon fick nog reda på vilket slags djur det var och hur man tar hand om det, eller hur? Det är trots allt viktigt om det är en hund, katt eller iller, hur gammal det är, hur mycket och vad det behöver äta, hur mycket det behöver sova och hur mycket roligt, hur det gillar att spela etc.:)

Du kan (helst ofta) hälsa fråga dig rätt, om det är svårt, frågor och lyssna noggrant (och skriv ner) svaren. Exempel på frågor:

  • Hur står det till?
  • Hur känns min kropp?
  • Vad vill jag just nu?
  • Vad ska jag inte göra?
  • Känner jag mig bekväm?
  • När känner jag mig bekväm?
  • Vad känner min kropp då?
  • I vilka situationer känner jag mig orolig?
  • Vad (vem) får mig att känna mig orolig?
  • Vad är inte tillräckligt i mitt liv?
  • Vad drömmer jag om?
  • Vad irriterar mig och hälsa varför?
  • och min viktigaste…

Ändra språket du använder i konversationen … med mig själv

Denna punkt är oerhört viktig. Var uppmärksam på språket du talar. Inte på jobbet, inte i kommunikation med släktingar eller fullständiga främlingar. Språket du använder för den viktigaste personen-du. Det pågår en intern dialog i våra huvuden. Vi har miljontals tankar-Ändra språket du använder i konversationen ... med mig själv några av dem vi märker, en stor del-inte, men det betyder inte att de inte är där. Fokusera på dessa ord, dessa tankar.

Hur adresserar ni varandra? Baby, baby, baby, baby? Skryter du eller svär du oftare? Och om du förebrår, vad säger du till dig själv? Vilka ord använder du? Vilken ton? Wow! Första gången jag märkte hur jag talade till mig själv var jag livrädd. “Kom igen, du klamrar dig igen”, “dra dig ihop”, “Du kan försöka” ,” Du kan inte göra någonting ” – det här är de mjukaste orden.

Jag vill inte kalla mig det. För och varför? Vad betyder det här? Hela världen är hård, så varför kan jag inte ge mig lite ömhet och ödmjukhet (inte att förväxla med nedlåtande!). Och vem förbjuder mig? 😉 Så nu pratar jag ibland med mig själv, även som om jag var ett förlorat barn. Fråga försiktigt, belöna, dra slutsatser och inte piska, piska och straffa. En liten förändring gör hälsa stor skillnad.

HUR DU TAR HAND OM DIN HÄLSA? VET 6 AV REGLERNA

Hur effektivt skyddar du dig mot sjukdomar? Du kan själv bestämma om din hälsa! Känn de 6 viktigaste reglerna som hjälper dig att hålla dig frisk i många år framöver.

Få människor förstår att den nya matpyramiden som föreslagits av Institutet för näring och näring också har hittat sin plats! Dessutom placerades den längst ner i pyramiden, vilket gav den en speciell betydelse. Inte bara vad vi äter, men också om vi är fysiskt aktiva, bestämmer hälsotillståndet. Skaparna av den nya pyramiden kände att detta är värt att påminna om. De ändrade även namnet på pyramiden själv. För närvarande är det en pyramid av hälsosam kost och fysisk aktivitet.

HUR DU TAR HAND OM DIN HÄLSA

Inte bara endorfiner

Systematisk fysisk aktivitet har en mycket positiv effekt på var och en av kroppens system. Fysisk aktivitet accelererar tillväxten hos barn, och bidrar också till korrekt benmineralisering. Detta gör dem starkare och mindre benägna att skada. Dessutom stärker rörelseövningar leder och ledband, förbättrar rörligheten och stärker musklerna. Väl valda fysiska övningar gör det också möjligt att korrigera hållning defekter och förhindra uppkomsten av nya.

Under påverkan av hälsa rörelse uppträder gynnsamma förändringar i cirkulations-och andningsorganen. Din hjärtfrekvens (hjärtfrekvens) saktar ner och ditt blodtryck minskar. Den totala (vitala) kapaciteten hos lungorna ökar också, vilket är resultatet av att stärka andningsmusklerna och förbättra bröstets rörlighet. Systematisk träning skyddar också nervsystemet och förbättrar neuromuskulär samordning. Rörelserna hos personer som regelbundet spelar sport är mycket mer exakta och harmoniserade. Det har också visat sig att regelbunden fysisk hälsa aktivitet stimulerar immunsystemet att arbeta hårdare, med andra ord stärker vårt immunförsvar.


BANTNING: Vanefist Neo, Prolesan Pure, Sliminazer, Keto Bodytone, Stimeo Patches,

HÄLSA: Solvenin, Remi Bloston, Promagnetin,

POTENS: Testo Ultra, Dr Extenda, ViagerectXL,

SKÖNHET: Carratia Cream,